Tom Nicholson
tomnicholson.jpg

Tom Nicholson je investigatívny novinár kanadského pôvodu, (žijúci na Slovensku ) ktorý odhalil megakauzu Gorila, o tejto kauze pripravuje knihu. Je manžel Lucie Nicholsonovej - štátnej tajomníčky Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, nominantka politickej strany, za SaS, v súčasnosti už rok spolu nežijú.

.
.
.
.
.
výpoveď novinára Toma Nicholsona o tom ako vznikol spis Slovenskej Informačnej Služby (SIS) s krycím názvom gorila. 3.01.2012

9. jan. 2012 výpoveď investigatívneho novinára časopisu týždeň M. Vagoviča o spise SIS Gorila

výpoveď Toma Nicholsona na festivale Pohoda v lete 2011:

T. Nicholson: Bubeníková sa predo mnou rozplakala
Úryvok z rozhovoru s novinárom Tomom Nicholsonom
.presuňme sa teraz do roku 2009. Dostal si spis, oslovuješ aktérov a vidíš ich bezprostrednú reakciu. Skús to opísať.
Haščák bol rozrušený. Vravel, že nech nenaletím na takýto falzifikát. Hovoril mi, že je to zmes odpočutých telefonátov a výmyslov, čo je podľa mňa nedôveryhodné. Človek ako on by predsa do telefónu nič podstatné nepovedal. Neskôr mi zavolal Zoltán Varga, ktorý sa mi vyhrážal, že ak to napíšem, môžem rátať s tým, že on to nenechá len tak.
.s Bubeníkovou si hovoril?
Áno, stretol som sa s ňou v jednej reštaurácii, pričom vopred nevedela, o čom bude reč. Keď som jej povedal o obsahu spisu, rozplakala sa a nechcela o tom vôbec hovoriť. Predpokladal som, že bude najslabším článkom, a to sa mi aj potvrdilo. Vargove vyhrážky a Bubeníkovej emotívnosť boli pre mňa ďalšími dôkazmi, že Gorila je autentická.
.s Dzurindom a Miklošom si hovoril?

.čo si sa ho pýtal?
Či je pravda, že mu boli odstúpené spravodajské informácie zo SIS-ky a či môže potvrdiť obsah spisu. Ale odmietol sa so mnou o tom baviť. Bol som aj za Vladimírom Palkom, ktorý sa tiež odvolal na štátne tajomstvo.
.vieme, že si sa v tejto veci stretol aj s poslancom SDKÚ Martinom Fedorom. Čo ti povedal?

.povedal ti niekto dôveryhodný, že Gorila môže byť aj podvrh?
Nikto z ľudí, ktorí o tejto veci niečo vedia a sami nemajú priamy záujem Gorilu odmietnuť, mi nepovedal, že by to bol výmysel. Aj ľudia blízki tejto finančnej skupine mi vraveli, že veria tomu, že tam Haščák naozaj bol, ale nemal by za to pykať. Oni skutočne veria, že vedia lepšie organizovať štát ako iní a preto sa hnevajú, že ich s týmto otravujeme. Podľa nich sa tu bude vždy kradnúť, ale jedni sú predsa lepší a druhí horší. Táto mentalita, ktorá patrí k Pente aj k SDKÚ, je v nich silno zakorenená. Lenže bežného človeka, ktorý sa vozí na škodovke, žije v dome zaťaženom veľkou hypotékou, musí čítanie Gorily zamraziť. Postavy a postavičky z Gorily však naozaj fungujú v inom svete, ony si v ňom zvykli. Pre nich je prehadzovanie miliardami normálna vec, títo ľudia hore úplne stratili predstavu o obyčajnom živote.
.overoval si aj jednotlivosti?
Pokiaľ ide o privatizácie, o ktorých sa tu hovorilo, možno ľahko overiť z otvorených zdrojov, že tie sumy sedia. Pri iných predajoch – ako napríklad pri teplárenských podnikoch, ktoré sa napokon neuskutočnili – ak porovnáte dátum, keď o tom hovoria v byte, s tým, čo sa vtedy o tom písalo v médiách, všetko súhlasí. Alebo iný príklad: Fico mal prísť do bytu po autosalóne v Inchebe, a naozaj si možno spätne overiť, že ten autosalón sa vtedy konal.
.dá sa však namietať, že to mohol niekto aj spätne zmanipulovať…
Samozrejme, všetko sa dá spochybniť. Ale viaceré miesta svedčia v prospech toho, že ten spis nebol zmanipulovaný. Napríklad Malchárek hovorí, že do nejakého orgánu umiestnia konkrétnych štyroch ľudí a keď si to spätne overujete, zistíte, že napokon sa niektoré mená zmenili. To je dané len tým, že Malchárek hovoril o plánoch, no a plány sa, samozrejme, menia. Fakt, že ich plány občas nekorešpondujú s neskoršou realitou, len pridávajú Gorile na dôveryhodnosti. Takisto sú niekedy skomolené mená, čo je dané tým, že ten, kto odpočúval cez stenu, to meno presne nerozumel.
.nenašiel si priamo v spise ani jednu pasáž, ktorá by mohla byť neskôr vsunutá?
Nie. Povedal by som to takto: Gorila je ako obraz, ktorý niekto maľuje spamäti. Aktéri sa voľne rozprávajú, nemajú potrebu byť úplne presní. Ale ten obraz o našej krajine je skutočný.
.jedna z najmrazivejších informácií zo spisu je, keď sa Haščák s Bubeníkovou dohadujú, ako Penta čoskoro vyplatí Bubeníkovej z FNM za všetky služby 200 miliónov korún, pričom sa tam spomína aj spôsob realizácie. Skúmal si to?
V tomto momente nechcem prezradiť, čo som zistil, ale vyzerá to tak, že niečo z toho sa mohlo udiať, i keď sa menil mechanizmus. No možnosti novinára sú v tomto obmedzené, nemôžem sa napríklad dostať k bankovým dokladom. Polícia mohla všetko vedieť už koncom roka 2009. Nič jej nebránilo, aby založila vyšetrovací spis a hľadala bankové dokumenty, hneď by to vypátrali.
Martin Hanus, Marek Vagovič

23. decembra 2011 polícia potvrdila, že sa informáciami z Gorily už zaoberala a prípad v septembri uzavrela vojenská prokuratúra, námestník generálneho prokurátora Dobroslav Trnka vyhlásil, že dokumenty nie sú autentické - pozri video:

3. 2. 2012
Súd vyhovel Pente, Nicholsonovu knihu o Gorile stopol
Predbežné opatrenie vydal súd na podnet spoločníka Penty Jaroslava Haščáka. Ide o precedens. (číslo súdneho konania 11C/6/2012 ) sudca JuDr. Branislav Král
BRATISLAVA. Vydanie knihy, ktorú o kauze Gorila pripravuje novinár Tom Nicholson, zastavil súd. Spoločnosť Petit Press, ktorá vydáva aj denník SME, dostala zároveň zákaz „šírenia knihy alebo inej publikácie“ na základe spisu Gorila.
Predbežné opatrenie platí až do právoplatného rozhodnutia súdu o žalobe spoločníka finančnej skupiny Penta Jaroslava Haščáka, čo môže trvať niekoľko rokov. Možno sa však ešte proti nemu odvolať.
Prvý prípad
Okresný súd Bratislava I vydal opatrenie, hoci kniha ešte nie je ani dopísaná. Podobný prípad sa zatiaľ nestal. Šéf vydavateľstva Alexej Fulmek hovorí, že rozhodnutie musí preštudovať a potom zareaguje.
„Všeobecne môžem povedať, že Petit Press je pripravený obhajovať slobodu slova. Poskytneme právnu ochranu všetkým bývalým aj terajším zamestnancom.“
Zmluvu na knihu „Gauneri“ o mafianizácii spoločnosti uzavrelo vydavateľostvo s bývalým redaktorom SME Nicholsonom ešte v roku 2010.
Haščák podnikol právne kroky po tom, ako koncom minulého roka spis Gorila niekto zverejnil na internete.
„Pokiaľ sme v právnom štáte, má každý právo domáhať sa ochrany svojich práv súdnou cestou,“ povedal hovorca Penty Martin Danko. Súd v piatok svoje kroky nekomentoval. Odložil to na pondelok. Nevyjadruje sa ani ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská (SDKÚ). „Vyjadrovanie sa k prebiehajúcemu konaniu nie je namieste,“ povedal jej hovorca Peter Bubla.
Predbežné opatrenie vydal 30. januára sudca Branislav Král, ktorému bola Haščákova žaloba pridelená.
Sudca z kauzy Lexa
Král sa zviditeľnil v júni 2011 v kauze zavlečenia Michala Kováča mladšieho do cudziny. Exprezidentovi Michalovi Kováčovi vtedy nariadil, aby sa ospravedlnil bývalému šéfovi SIS Ivanovi Lexovi za to, že ho spájal so zavlečením svojho syna.
Predaj knihy súd na Slovensku už v minulosti zakázal. V roku 2004 vydal predbežný zákaz šírenia publikácie Počestný Andrej Babiš publicistu Dušana Valka. Išlo však o knihu, ktorá už bola v tom čase vydaná.
Súd konal absurdne
Novinár TOM NICHOLSON verí, že knihu o Gorile sa mu podarí vydať.
Aký ste mali deň?
„Pokojný. Kým som sa nedozvedel, že Penta dosiahla to skvelé rozhodnutie súdu.“
Čo si myslíte o rozhodnutí?
„Zatiaľ mi nebolo doručené, nečítal som ho, takže nemám bližšie informácie. Ale v princípe sa mi zdá byť absurdné, že súd zakázal vydať knihu, ktorej obsah ešte ani nevidel. A ak ho videl, tak neviem, akou cestou. Ja som ju nikomu neposkytol, bola by to záhada.“
Súd nemal šancu vidieť, čo v knihe je?
„Určite nie odo mňa, tak neviem, čo mohol zakázať. Ale vybrali si podľa mňa veľmi zlú stratégiu, ktorá ľudí ešte viac nahnevá. Budú to vnímať ako šikanu.“
Vyjde niekedy kniha o Gorile?
„Som o tom presvedčený.“
Aký máte pocit z pokračovania protestu Gorila?
„Nálada ľudí bola fajn. Mám z toho dobrý pocit. Obával som sa násilností, ale nijaké neboli.“
Môžu tieto akcie niečo zmeniť?
„Priamo nie. Ale nepriamo môžu podporiť dobro v politike. A povzbudiť ľudí, aby uverili, že majú na to, aby dosiahli potrebné zmeny.“
Vyzývali ste ľudí, aby vo voľbách na protest odovzdali prázdne hlasovacie lístky. Na čo je to dobré?
„Nebolo to presne tak. Vyzval som ich, že ak nemajú koho voliť a sú rozhodnutí zostať doma, nech radšej idú k volebným urnám. Nech odovzdajú aspoň prázdnu obálku. Keď to urobí stotisíc alebo dvestotisíc ľudí, bol by to aspoň symbolický protest. Nech ukážu politikom – chceme voliť dobro, ale nevidíme ho.“

JUDr. Branislav Kráľ

  • rozhodol o tom že sa má exprezident Kováč ospravedlniť Lexovi, že ho spájal s únosom syna.
  • rozhoduje o žalobe penty týkajúcej sa zákazu zisku zdravotných poisťovní (zdravotná poisťovňa Dôvera žiada od štátu 750 mil. eur)
  • náhodou bol pridelený k návrhu predbežného opatrenia súvisiaceho s Nicholsonovou knihou ktorú Penta žiada zablokovať
  • návrh na predbežné opatrenie(Nicholsonova nevydaná kniha) bol podaný 11.1 doplnený 25.1 (lehota 30 dní plynie od tohto dátumu) rozhodnutie 30.1 to je za 5 dní vrátane víkendu, vrátane dní kedy sudca pojednáva, vrátane rozsahu predbežného opatrenia na 26 stranách formátu A4. Úžasné. Mimochodom na iné predbežné opatrenia sú čakatelia u tohto sudcu čakajúci viac ako rok.
branislavkral.jpg

Úryvok z pripravovanej knihy Toma Nicholsona Gauneri.

http://komentare.sme.sk/c/6254899/tom-nicholson-gauneri.html (platené pod pianom)

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License