protest na islande

1. október 2010 ľudia demonštrujú pred Islandským parlamentom
Členovia parlamentu utiekli pred nahnevanými demonštrantmi, ktorí na nich hádzali vajcia, pískali a rinčali s hrncami. Vyzbrojená polícia bola pripravená použiť slzný plyn. Niekoľko dní neskôr sa protestu zúčastnilo 15 000 - 20 000 ľudí.
Občania odmietli zaplatiť dlh bánk, vytvorili si vlastnú ústavu, ktorá sa tvorila na Internete.

Žiadnu z týchto správ svetové média nevysielali !!!!
V marcovom referende 2010 volilo 93% proti splateniu dlhu. MMF okamžite zmrazil svoju pôžičku. No revolúcia (i keď sa o nej v USA nevysielalo) nebola zastrašená. S podporou rozzúrených občanov spustila vláda občianske a trestné vyšetrovanie tých zodpovedných za finančnú krízu. Interpol vydal medzinárodný zatykač na exprezidenta Kaupthing, Sigurdur Einarssona, keď iní bankári, ktorí sa podieľali na krachu, ušli z krajiny.
No Islanďania sa tu nezastavili: rozhodli sa načrtnúť novú ústavu, ktorá by oslobodila krajinu od prehnanej moci medzinárodných financií a virtuálnych peňazí. (Tá, ktorá sa používala bola napísaná v čase, keď Island získal nezávislosť od Dánska, v 1918, jediný rozdiel s dánskou ústavou bol, že slovo ´prezident´ nahradilo slovo ´kráľ´.)
Na napísanie novej ústavy si ľudia z Islandu zvolili dvadsaťpäť občanov z 522 dospelých, ktorí nepatrili k žiadnej politickej strane, no boli odporučení aspoň tridsiatimi občanmi. Tento dokument nebol prácou hŕstky politikov, ale bol spísaný na internete. Stretnutia jeho splnomocnencov sú vysielané on-line, a občania môžu posielať svoje komentáre a návrhy, a byť tak svedkami toho, ako dokument naberá tvar. Ústava, ktorá následne vyvstane z tohoto procesu participatívnej demokracie, bude podrobená parlamentu na schválenie po ďalších voľbách.
Niektorí čitatelia si pamätajú, že poľnohospodársky kolaps v deviatom storočí na Islandevystupoval v knihe Jareda Diamonda s rovnakým menom. Dnes sa krajina zotavuje zo svojho finančného kolapsu spôsobom presne opačným ako ten, ktorý bol všeobecne považovaný za nevyhnuteľný, ako to včera potvrdila nová hlava MMF, Christine Lagarde po Fareedovi Zakariovi. Gréckym ľuďom bolo povedané, že privatizácia ich verejného sektora je jediným riešením. A tí z Talianska, Španielska a Portugalska čelia rovnakej hrozbe.
Mali by sa pozrieť na Island. Odmietnuť sa podriadiť zahraničným záujmom, čo malá krajina vyhlásila nahlas a zreteľne, že ľudia sú suverénni.
To je dôvod prečo to viac nie je v správach.
[ Zdroj: http://www.dailykos.com/story/2011/08/01/1001662/-Icelands-On-going-Revolution ]

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License