Jirko Malchárek
jirkomalcharek.jpg

Jirko Malchárek (nar 1966, Jeseník, Československo) (je infantilný (veľké decko) a ťažko sa s ním komunikuje, "najlepšia je reštaurácia Savoyka, kde som za posledný rok prepil milión" ) je slovenský bývalý automobilový pretekár a politik. Vo vláde Mikuláša Dzurindu bol podpredseda vlády a minister hospodárstva.

Politická kariéra
do 11. septembra 2005 - podpredseda Aliancie nového občana (ANO) pre mimoekonomické oblasti
na mimoriadnom kongrese ANO 11. septembra 2005 bol vylúčený zo strany
22. január 2006 - spoločne s ministrom školstva Františkom Tóthom a bývalou štátnou tajomníčkou ministerstva zdravotníctva Alexandrou Novotnou ohlásili založenie novej politickej strany liberálnej orientácie pod názvom Nádej
1998-2002 - zvolený za poslanca národnej rady za Stranu občianskeho porozumenia
2002-2005 - zvolený v parlamentných voľbách v roku 2002 za poslanca národnej rady za Alianciu nového občana. Bol podpredsedom Výboru NR SR pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie a Výboru NR SR na kontrolu použitia informačno-technických prostriedkov a členom Výboru NR SR pre nezlučiteľnosť funkcií.
4. októbra 2005 bol vymenovaný prezidentom Ivanom Gašparovičom za podpredsedu vlády a ministra hospodárstva SR

Rozkol v ANO
V auguste 2005, potom ako na verejnosť prenikli informácie o tom, že predseda ANO Pavol Rusko si už v čase keď bol ministrom hospodárstva, požičal 100 miliónov korún od podnikateľa podnikajúcom v jeho rezorte a po nejasných a navzájom si odporujúcich vysvetleniach Pavla Ruska (kauza zmenky), požiadali koaliční partneri Kresťanskodemokratické hnutie a Strana maďarskej koalície Pavla Ruska, aby odstúpil z funkcie ministra. Jirko Malchárek a spolu s ním ďalší vedúci predstavitelia ANO vrátane oboch ministrov a väčšiny poslancov, požiadali Pavla Ruska, aby tak v záujme strany urobil. Pavol Rusko demisiu podať odmietol. Potom, ako prezident Ivan Gašparovič Pavla Ruska na návrh premiéra Mikuláša Dzurindu odvolal z funkcie ministra, Pavol Rusko požiadal Mikuláša Dzurindu o odvolanie „neposlušných“ ministrov za ANO z vlády. Premiér to odmietol urobiť a koaličné strany vylúčili ANO z koalície a koaličná zmluva tak fakticky zanikla. Poslanecký klub ANO sa rozštiepil na malú skupinku „verných“ Pavlovi Ruskovi a väčšinu „rebelov“ vedených predsedom poslaneckého klubu Ľubomírom Lintnerom, medzi ktorých sa zaradil aj Jirko Malchárek. Následne delegáti mimoriadneho kongresu ANO v Žiline, zvolaného na 11. septembra 2005, odsúhlasili zmenu stanov a vylúčili zo strany piatich podpredsedov a poslancov, ktorí sa postavili na stranu Ľubomíra Lintnera.

Citáty J. Malchárka
"Pripadá mi zvláštne, keď má niekto majetok nad šesť a pol milióna korún a nevie si spomenúť, odkiaľ ho získal. Buď trpí vážnou stratou pamäti, a potom je to prípad pre psychiatra, alebo si bude musieť spomenúť."
Takto obhajoval v júni 2005 zákon o preukazovaní pôvodu majetku Jirko Malchárek, za ktorý ako poslanec hlasoval. vid. SME 10. 2. 2009.

„Ďakujem za záujem o moju osobu, ale všetko, čo som chcel povedať, som už povedal,“ reagoval včera Malchárek, keď sme chceli vedieť, ako sa dostal ku komfortnej vile na bratislavských Kramároch.Spomínaná vila je napísaná na spoločnosť HM – Invest, ktorú založili neznáme cyperské firmy. S pozemkom stála takmer 866-tisíc eur (26 miliónov korún), medzičasom mohla jej hodnota stúpnuť na 1,3 milióna eur.

jirkomalcharekvila.jpg

Spolumajiteľom firmy HM – Invest je aj Malchárek, ktorý do nej vložil päť miliónov korún (166-tisíc eur).
Predsedom predstavenstva je Malchárkov priateľ Zoltán Varga, ktorý pracuje pre finančnú skupinu Penta.
Tú v minulosti Pavol Rusko obvinil, že sa podieľala na kupovaní poslancov. Podľa Vladimíra Mečiara podplatil bývalých poslancov HZDS Džupu s Kolesárom práve Malchárek, ktorý má blízky vzťah s Jaroslavom Haščákom z Penty.
Malchárek včera na otázky, kto stojí v pozadí cyperských firiem, odkiaľ pochádza 300 miliónov korún (10 miliónov eur), ktoré vložili do spoločnosti HM – Invest, aká je jeho pozícia v tejto firme, čo robí a koľko zarába, neodpovedal.

Firma HM – INVEST
spoločnosť založili v marci 2006 neznáme cyperské firmy
pri založení mala základné imanie takmer 300 miliónov korún
v roku 2007 do nej vstúpil Malchárek s vkladom päť miliónov korún
firma mu vzápätí kúpila dom za 26 miliónov korún
predsedom predstavenstva je Malchárkov priateľ Zoltán Varga, ktorý pracuje pre Pentu
firma má majetok za 2,6 miliardy korún
zobrala si úver 2,3 miliardy korún, ktorý zabezpečila zmenkou
v roku 2007 mala zisk 6,5 milióna korún.

Rok 2011 - Malchárek postavil najväčšie predajné centrum Audi v Europe

jirkomalcharekaudi.jpg

12. 1. 2012
Malchárek si píše s Pentou
Bývalý minister hospodárstva Jirko Malchárek si pýtal odpoveď pre novinára od hovorcu Penty.
BRATISLAVA. Exminister hospodárstva Jirko Malchárek, ktorý mal byť podľa údajného dokumentu SIS Gorila spojkou finančnej skupiny Penta, s ňou naďalej udržuje kontakty.
Český týždenník Ekonom napísal, že Malchárek na otázky o Gorile súvisiace s privatizáciou Slovenských elektrární preposlal pred ich zodpovedaním hovorcovi Penty Martinovi Dankovi a až potom ich poslal týždenníku.
„Zaujímavosťou je, že s jeho vypracovaním mu zrejme pomáhal práve hovorca Penty. Z obsahu e-mailu totiž vyplýva, že otázky Ekonomu exminister preposlal Dankovi s poznámkou Poprosím o reakciu,“ napísal časopis.
Malchárek, ktorý autentickosť spisu Gorila odmieta, včera SME povedal, že s Dankom odpovede „konzultoval“, keďže mu prišiel e-mail adresovaný jemu a zároveň Pente.
Danko vraví, že si Malchárek len vypýtal odpoveď Penty, keďže sa jej pýtali na rovnakú vec. „To, že by som pripravoval odpovede pre pána Malchárka, je nezmysel.“

11. 1. 2012
Malchárek investoval do biznisu, ktorý nevidieť
Biznis akciovky HM Invest, ktorá zaplatila 26 miliónov korún za bývanie exministra hospodárstva Jirka Malchárka, je zahalený tajomstvom. „Nevidieť tam žiadne jadro biznisu, tržby z prevádzky podniku sú veľmi nízke a firma v minulosti uskutočnila nie bežný finančný pohyb,“ ohodnotil dostupné údaje o firme súdny znalec z oblasti účtovníctva a daňovníctva Peter Fabian. V roku 2007 firma prijala na svoje účty zhruba dve miliardy korún, ktoré nasledujúci rok opäť z účtov firmy odišli. „Nie je to, samozrejme, trestné, ale nie je to bežná finančná transakcia,“ tvrdí Fabian. Spoločnosť nemá webovú stránku, funkcionári aj Malchárek o jej činnosti mlčia. „Keďže nie som v orgánoch spoločnosti, tak nemám oprávnenie podávať informácie za firmu tretím stranám,“ povedal Jirko Malchárek, ktorý podľa Sme vložil do spoločnosti 5 miliónov korún. Advokát Richard Biročák vo firme figuroval od jej založenia ako člen dozornej rady. „Otázky smerujte na predsedu predstavenstva,“ vyhlásil. Tým je Zoltán Varga, Malchárkov priateľ. HN sa s ním nepodarilo skontaktovať. Ďalší člen dozornej rady, advokát Ludevít Rabay, nás požiadal o stretnutie na budúci týždeň, pretože je v zahraničí. „Zo štruktúry majetku a záväzkov by sa mohlo predpokladať, že spoločnosť nie je výrobnou spoločnosťou, ale finančným investorom, rozhodujúcim aktívom spoločnosti sú finančné investície,“ povedal HN ďalší súdny znalec, ktorý nechcel byť menovaný. V obchodnom registri má firma zapísaný malo- a veľkoobchod, lízing, organizovanie výstav, prieskum trhu či reklamnú činnosť. Vznikla so základným imaním 89 miliónov korún, ktoré bolo neskôr zvýšené až na 9,9 milióna eur. Varga pre Sme pripustil, že za spoločnosťou je on, na otázku, odkiaľ má vstupné financie neodpovedal.

25. 1. 2012
Exminister Jirko Malchárek, ktorého polícia vyšetruje v kauze Gorila, odcestoval zo Slovenska.
Tvrdí, že do zahraničia odišiel na plánovanú dovolenku a o niekoľko dní sa vráti domov. O Malchárkovom odchode nevedeli ani v jeho firme.
„Som s manželkou ako každý rok v tomto čase na dovolenke a o pár dní budem opäť v Bratislave,“ povedal Malchárek HN. V akej destinácii oddychuje, podnikateľ neprezradil. „To je moje súkromie. Nemám najmenší dôvod verejnosti hlásiť svoje dovolenky a ani nič z môjho privátneho života. Ďakujem za porozumenie,“ odkázal bývalý poslanec ANO cez SMS správu. Hovorí, že na Slovensko sa vráti prvý februárový týždeň.
V Malchárkovom Audi centre o dôvode jeho neprítomnosti nevedeli. „Niekedy tu nebýva aj dva dni,“ povedali nám na recepcii.
Polícia chcela prijať opatrenia
Minister vnútra Daniel Lipšic (KDH) minulý týždeň informoval, že špeciálny vyšetrovací tím, ktorý preveruje informácie o korupcii zo spisu Gorila, prijme aj opatrenia, aby podozrivé osoby nemohli mariť vyšetrovanie útekom za hranice. Väzobné vyšetrovanie však vylúčil. „Trestné stíhanie sa zatiaľ vedie len vo veci,“ dodal. K Malchárkovej ceste sa včera ministerstvo vnútra nevyjadrilo. „Nebudeme komentovať jednotlivé procesné úkony a ani taktiku vyšetrovania,“ uviedol hovorca rezortu Gábor Grendel.
Haščák vysvetľoval Pente
Exminister je jedným z hlavných aktérov Gorily. Podľa údajného spisu SIS sa stretával s finančníkom z Penty Jaroslavom Haščákom a dohodoval provízie z privatizácie počas druhej Dzurindovej vlády. Obaja to v minulosti popreli.
Haščák mal podľa informácií HN tento týždeň míting so zamestnancami Penty, na ktorom vysvetľoval svoje stanovisko. Hovorca Penty Martin Danko to nepoprel, podľa neho ide o vnútorné záležitosti firmy, ku ktorým sa nebude vyjadrovať.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License